„Szczepienie przeciwko COVID-19”. To jedno z najczęściej wypowiadanych zdań w 2021 roku. Jednocześnie najlepiej oddaje to, na czym głównie koncentrują się siły i środki systemu ochrony zdrowia. W wymagającym organizacyjnie i logistycznie procesie szczepień ważne miejsce zajmuje Narodowy Fundusz Zdrowia.
Instytucja, którą kieruję, odpowiadała za organizację punktów szczepień już na etapie szczepienia medyków. Wspomagaliśmy również świadczeniodawców w organizowaniu punktów szczepień w gminach, w halach sportowych, w aptekach. Nie zapomnieliśmy o pacjentach, którzy ze względu na stan zdrowia nie mogli zgłosić się do stacjonarnego punktu w swojej okolicy. Do nich dojeżdżają specjalne, wyjazdowe punkty szczepień. Dzisiaj mamy do dyspozycji kilkanaście różnych rodzajów punktów, łącznie ponad 8 tysięcy, w których od ręki każdy chętny może przyjąć szczepionkę przeciwko COVID-19 i m.in. uniknąć ciężkiego przebiegu choroby.
Obok punktów szczepień, Narodowy Fundusz Zdrowia, odpowiadał za wprowadzanie mechanizmów motywujących do szczepień. Odwołam się tu do przykładu premii dla Podstawowej Opieki Zdrowotnej, za zwiększenie liczby zaszczepionych wśród pacjentów konkretnej placówki POZ. Łącznie do tej pory, jako NFZ, wydaliśmy na walkę z epidemią koronawirusa blisko 25 miliardów złotych, w tym na szczepienia przeszło 2,8 miliarda zł. Są to środki pochodzące ze specjalnego funduszu przeciwdziałania COVID-19, dlatego nie obciążają budżetu NFZ. Niemniej Fundusz odpowiada za właściwe gospodarowanie tymi pieniędzmi.
Aktywność Narodowego Funduszu Zdrowia w bieżącym roku nie ograniczała się tylko do walki ze skutkami epidemii COVID-19. Kluczowym obszarem naszej aktywności była odbudowa zdrowia Polaków. Mamy świadomość deficytu zdrowotnego, który musimy nadrobić. Przypomnę, że od 1 lipca znieśliśmy limity przyjęć do lekarzy specjalistów. To przełomowy krok, bardzo oczekiwany przez pacjentów, którzy uważali limity za jedną z barier ograniczających możliwość leczenia w gabinetach specjalistycznych. Od lipca NFZ płaci za każdego pacjenta, który zgłosi się do lekarza specjalisty, dlatego pacjent nie dowie się już, że musi odłożyć wizytę u lekarza na przyszły rok, ponieważ placówce, gdzie się leczy, skończył się kontrakt.
Ponadto szansą na spłatę długu zdrowotnego jest Program Profilaktyka 40 Plus. Program składa się z bezpłatnego pakietu badań diagnostycznych, dla każdego, kto ma 40 lat i więcej. Pakiety różnią się od płci. Warto z nich skorzystać i sprawdzić kondycję swojego organizmu. Wyniki tych badań mogą uchronić nas przed ciężką chorobą, w tym nowotworową, długą hospitalizacją lub późną diagnozą. Badania w całości finansuje NFZ.
W bieżącym roku konsekwentnie rozwijamy model kompleksowej opieki nad pacjentem onkologicznym. Wprowadziliśmy nowe świadczenie gwarantowane KON-JG dla pacjentów z nowotworem jelita grubego, który jest jedną z najczęściej diagnozowanych chorób onkologicznych w Polsce, i jedną z głównych przyczyn zgonów. Zwiększyliśmy także poziom finansowania jednostek zajmujących się kompleksowym leczeniem innych chorób onkologicznych, np. KON-PIERŚ, czyli raka piersi.
Niedawno, bo we wrześniu, ogłosiliśmy wspólnie z Ministrem Zdrowia, wzrost ryczałtu PSZ o ponad 7%. Globalnie ta zmiana oznacza dodatkowe ponad 730 milionów złotych dla szpitali sieciowych. Pierwszą transzę tych środków wypłacimy już w październiku 2021 roku. To ważne i oczekiwane zmiany przez środowisko przedstawicieli szpitali powiatowych.
Plany na nowy rok determinuje oczywiście poziom kolejnej fali epidemii koronawirusa i zwiększenie tempa szczepień. Liczę na odpowiedzialność Polaków, dlatego mam nadzieję, że do szczepień nie będzie przekonywała nieprzekonanych rosnąca liczba zajętych łóżek „covidowych” i pacjentów w ciężkim stanie pod respiratorem, lecz rozsądek i badania medyczne potwierdzające skuteczność szczepień.
W 2022 roku na pewno czeka nas reforma szpitalnictwa, która zmieni model organizacji, funkcjonowania i finansowania szpitali przez NFZ. Nowy system kwalifikacji do PSZ będzie oparty na oddziałach, co ułatwi wprowadzenie do sieci jednostek o dużym znaczeniu w zapewnianiu dostępu do świadczeń specjalistycznych. Drugim istotnym aspektem planowanej reformy będzie wprowadzenie elementów jakościowych do oceny m.in. realizacji świadczeń i zarządzania szpitalem. W tym zakresie zmiany dotyczyć będą także płatnika, ponieważ to NFZ ma odpowiadać za akredytację szpitali.
Filip Nowak, p.o. prezes Narodowego Funduszu Zdrowia